Koulukuljetus torjuu tapaturmariskejä

Kaupunginvaltuutettu Vesa Koskiaho (kesk.) kritisoi (Lukijat 11.3.) perussuomalaisten valtuustoryhmän aloitetta maksuttoman koulukyydin järjestämistä 1. ja 2. luokan oppilaille, jos koulumatka on yli kolme kilometriä suuntaansa. Koskiaho perusteli koulumatkan taivaltamista jaloin tai pyörällä hyötyliikunnallisin perustein sekä kritisoi, että ainoa hyvä puoli aloitteessa on taksiyrittäjien työllistäminen.

Todettakoon, ettei mikään tai kukaan pakottaisi kyseistä palvelua käyttämään, vaan koulukuljetuksesta päättävät viime kädessä lapsen huoltajat, joiden tehtävänä olisi punnita sekä koulumatkan liikunnallisuuteen että turvallisuuteen liittyvät seikat.

Koskiaho syyttää hysterian levittämistä Kotkassa tapahtuneen sieppausdraaman johdosta. Muistuttaisin, että on valitettavan arkipäiväistä lukea otsikoita, joissa lapsi on joutunut auton töytäisemäksi. Varsin suuri osa alakouluikäisten tapaturmista sattuu nimenomaan koulumatkoilla.

Entisen Haminan alueella kouluverkosto on varsin tiheä. Vanhan Vehkalahden alueella kouluja on harvemmassa, joten käytännössä suurin osa laajennetun koulukuljetuksen piiriin kuuluvista lapsista tulisi haja-asutusalueilta, joilla lapsi saattaa joutua taivaltamaan seuduilla, joilla kevyen liikenteen väyliä ei ole. Esimerkiksi yhdeksän kilometrin päivittäisen matkan kulkeminen muun liikenteen joukossa, jopa maantien pientareella, on omiaan nostamaan tapaturmariskiä.

Koskiaho penäsi myös, mistä kuljetuksista aiheutuneet kustannukset otettaisiin. Perussuomalaisten valtuustoryhmä on kritisoinut voimakkaasti ulkopuolisen konsulttiyhtiön palkkaamista kaupunkistrategian valmistelijaksi. Työ, joka kuuluisi ensisijaisesti kaupunginjohtajan toimenkuvaan, kustantaa veronmaksajien rahoja 40000 euroa. Lisäksi strategiaseminaarien järjestäminen kaupunginvaltuustolle Tallinnassa ja erinäisissä kylpylöissä on sekin varsin hintavaa puuhastelua.

Janne Nyholm

Kaupunginvaltuutettu (ps.)