VALTUUSTOALOITE TORIPAIKOISTA PERITTÄVIEN VUOKRIEN KOHTUULLISTAMISEKSI

Haminan kaupunki järjestää vuosittain muutamia markkinatapahtumia kaupungin torilla. Markkinoilla on pitkät perinteet, markkinayleisö on tervetullut piristys kaupungin liikeyrityksille ja ne tarjoavat myös paikallisille yrittäjille hyvän tilaisuuden myydä tuotteitaan.

Monet ammatikseen markkinoita kiertävät kauppiaat ovat kuitenkin alkaneet pitämään Haminan markkinapaikkojen maksuja liian kalliina. On siirrytty muiden kaupunkien tapahtumiin ja Haminaan on jäänyt myymättömiä markkinapaikkoja.

Monet paikalliset torikauppiaat ovat myös pettyneet siihen, että lunastettuaan kaupungilta torille kuukausipaikan ovat kuitenkin markkinaajaksi joutuneet lunastamaan myyntipaikan uudelleen. Kaupunki tuskin tällaisesta hinnoittelusta on hyötynyt ja markkinat ovat alkaneet muuttua vaisuiksi tapahtumiksi.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittääkin, että markkinapaikkojen hintoja kohtuullistettaisiin niin, että kaikki myyntipaikat saataisiin myytyä ja Haminan markkinat muodostuisivat markkinakauppiaille taloudellisesti järkeväksi tapahtumaksi. Samalla Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että kaupungin Haminan torille myymät ns. kuukausipaikat oikeuttaisivat myyntipaikkaan myös markkinapäivinä ilman erillistä lisämaksua.

Haminassa 3.9.2013

Perussuomalaisten valtuustoryhmä