VALTUUSTOALOITE KAHDEN KAUPUNKIRIKSAN HANKINTAAN

On hieno asia, että Haminan kaupunki on päättänyt hankkia trendikkäitä kaupunkipyöriä lainaksi niille asukkailleen ja turisteille, jotka haluavat tutustua kauniin kaupunkimme keskustaan ja ympäristöön polkupyörällä liikkuen. Kaikenlainen fyysisen liikunnan edistäminen maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti ja tuo hyvää mieltä ihmisille.

Vajaat kaksi vuotta sitten Kotkaan hankittiin kaksi kappaletta kaupunkiriksoja, joiden kyytiin mahtuu kaksi ihmistä ja kolmas polkee tätä ajoneuvoa. Näin myös liikuntarajoitteiset ja vaikkapa vanhuuden heikkouden väsyttämät ihmiset pääsevät nauttimaan raikkaasta ulkoilmasta, vaikka omat jalat eivät kantaisi. Matkustaja voi kokea samalla pyöräilyn ilot, koska vauhti on nopeampaa kuin pyörätuolilla liikuttaessa. Tämä liikunnan muoto tunnettiin Tampereella ”Pyörällä kaiken ikää” –toimintana. Idea on kopioitu Suomeen Tanskasta, jossa tällainen iloinen liikunta alkoi vuonna 2012.

Tällaisten kaupunkiriksojen merkitystä emme voi ohittaa. Ne tukevat ikäihmisten ulkoilua monipuolisemmaksi, tehokkaammaksi ja aivan uudenlaisella tavalla. Samalla läheisten ja vapaaehtoisten mahdollisuus fyysiseen ulkoliikuntaan ja virkistävään yhdessäoloon lisääntyy. Kunpa vielä saisimme kaupunkimme keskustaa enemmän esteettömäksi. Toinen näistä riksoista voisi sijaita esimerkiksi torilla uuden grillin luona, ja toinen vaikka kirjastolla jossa on vieressä ikäihmisten palveluasunto.

Pyörän konkreettista hintaa emme ole saaneet tietoon, mutta arviomme mukaan se liikkuu noin 5000-7000 euron välimaastossa. Kappalehinta kuulostaa hurjalta, mutta näitä ei tehdä samanlaisena sarjatuotantona kuin tavallisia polkupyöriä ja matkustajien turvallisuus normeineen asettaa lisävaatimuksia ja sitä myötä kustannuksia. Kotkan entinen talousjohtaja Anu Ikonen-Kullberg arvioi 2016, että taloudellisesti tämä riksa on hyötyyn nähden pieni investointi. Googlelta voisi kysyä sponsorointia myös vaikka näihin riksoihin.

Monisairaan ihmisen lääke- ja hoitokulujen vuosikustannukset yhteiskunnalle menevät varsin kevyesti usean ihmisen kohdalla yli 10 000 euroon per vuosi. Tähän verrattuna riksa on halpa. Ehdotan lisäksi, että koska Kotka kaksi vuotta sitten hankki kaksi riksaa, niin me haminalaiset hankimme myös kaksi, vähintään. Ainakin saamme sillä positiivista imagoa kaupungillemme, mitä todella tarvitaan. Ne, jotka ovat vähän joskus matkailleet tietävät, ettei riksa suinkaan ole uusi keksintö. Aivan varmasti media kiinnostuu tästä. Ja eiköhän hankita ne jo Tattooksi? Ja, liikkuminen kannattaa aina.

Haminassa 12.6.2018 Ari Rinne ja Haminan Perussuomalaisten valtuustoryhmä