VALTUUSTOALOITE HAMINAN KAUPUNGIN SIIRTYMISESTÄ PORMESTARIMALLIIN

Kuntalain 24 §:n mukaan: ”Kunnan hallintoa, taloudenhoitoa sekä muuta toimintaa johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnanjohtaja tai pormestari. Kunnanjohtajan tai pormestarin valitsee valtuusto. Kunnanjohtaja on virkasuhteessa kuntaan ja pormestari on kunnan luottamushenkilö. Pormestari toimii kunnanhallituksen puheenjohtajana.”

Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että Haminan kaupungissa selvitetään mahdollisuus siirtyä nykyisestä kaupunginjohtajamallista pormestarimalliin. Pormestarimalli on käytössä nykyisin jo Tampereella ja Pirkkalassa, jonka lisäksi monissa kunnissa selvitetään pormestarimalliin siirtymistä.

Tulevina vuosina kaupungissa tarvitaan erittäin vahvaa muutosjohtamista. Tällöin kaupungin johdolla pitää olla hyvin selkeä näkemys kaupungin tulevaisuudesta ja lisäksi riittävästi valtaa näkemyksen toteuttamiseen.

Pormestarimallilla on ilmeisiä hyviä puolia. Vaikka kuntalaki ei tunne sitovia kunnallisia kansanäänestyksiä ja lain mukaan valtuusto valitsee pormestarin, on pormestarin valinnasta mahdollista järjestää neuvoaantava kunnallinen kansanäänestys. Pormestarin toimikausi voi olla enintään valtuustokauden mittainen, joten neuvoa-antava kunnallinen kansanäänestys olisi luontevaa järjestää kuntavaalien yhteydessä.

Valtansa ja vastuunsa kuntalaisilta saanut pormestari voisi tuoda kaupungin hallintoon sitä usein kaivattua uutta otetta, jota tarvitaan kaupungin kehittämiseen ja perustehtävien hoitamiseen epävarmojen tulevaisuuden näkymien vallitessa.

Haminan Perussuomalaisten valtuustoryhmä