Haminan seminaariretki kallista elitismiä

Jari Reinikka (ps.) esitti huolensa siitä, että Haminan kaupunginvaltuuston seminaarirahat eivät jää hyödyttämään paikallisia yrittäjiä (Mielipide 20.1.). Viimeisimmän tiedon mukaan Pajulahteen viedään haminalaisten veronmaksajien rahoja 10000 euroa.

Näinä aikoina, kun tehdään päätöksiä koulujen sulkemisista, jotta saadaan marginaalisia säästöjä kokonaistilannetta ajatellen, on äärimmäisen huono idea, että tuollainen summa tärvätään seminaariin, jonka vaikutukset eivät millään mittarilla vastaa tuota summaa.

Lähinnä tämä muistuttaa kansalaisia siitä, että poliittinen ”eliitti” reissaa ja syö heidän rahoillaan pitkin Suomea. Naurettavinta vielä on se, että pienen kaupungin luottamustoimessa olevat henkilöt käyttäytyvät kuin olisivat poliittista eliittiä. Ei siis ihme, että varsinaisen valtion johdon tahollakin hommat keskittyy selfieihin ja twiittauksiin, jos ruohonjuuritasolla ollaan jo elitistisiä.

Miksi seminaaria ei voi pitää esimerkiksi Aholan farmilla, ihan vain vaikka Vehkalahtitalolla tai muissa paikallisissa kohteissa pitopalvelun kera? Syyksi on esitetty niin seminaarikävijöiden kuin mielipidekirjoituksen kommenteissa, että on hyvä olla pois kotioloista ja normaaliympyröistä, tai että valtuutetut myöhästelevät, käyvät ostoksilla, raahaavat lapsia hammaslääkäriin.

Äänestäjien tulisi pohtia omalta kohdaltaan, ansaitseeko sellainen ehdokas ääntä, joka on niin toistaitoinen ja kykenemätön keskittymään kuntalaisten asioihin kotipaikkakunnallaan, ettei kykene seminaariinkaan tulemaan myöhästymättä tai miettimättä kauppa-asioita. Missä kotikunnan asioihin voi parhaiten keskittyä muualla kuin omassa kotikunnassa, missä ne ratkaistavat ongelmatkin sijaitsevat?

Jos edes osa rahasta, joka aiotaan viedä Pajulahteen, hyödyttäisi paikallisia yrittäjiä, se tulisi verorahoina takaisin. Asiahan tietysti on toinen, jos valtuutetut matkustavat seminaariin omalla kustannuksellaan ja maksavat ylläpitonsa myös omasta pussistaan.

Harri Kerkelä, kaupunginvaltuutettu (ps.), Hamina