Hamina ei tarvitse kiintiöpakolaisia

Kevätkauden viimeisessä kaupunginvaltuustossa 16.6.2020 Vihreiden valtuustoryhmä, sekä keskustalainen Ajatteleva Hamina –valtuustoryhmä esittivät valtuustoaloitteen kiintiöpakolaisten vastaanottamisesta Haminaan. Taas kerran Haminassa herätellään jo aiemmin käsiteltyä asiaa – vaikkakin tällä kertaa kiintiöjärjestelmän kautta. Lisäksi on hyvässä muistissa se suhmurointi, jota 200 enimmäkseen irakilaisen turvapaikanhakijan sijoittamisesta Myllyhoviin syksyllä 2015 seurasi. Haminan kaupungille esitettiin kuntapaikoille alaikäisten pakolaisten vastaanottamista jo syksyllä 2016. Kaupunginhallitus teki aivan oikein yksimielisesti kielteisen päätöksen vastaanottamisesta tammikuussa 2017.

Nyt ehdotuksena on kuntapaikkojen tarjoaminen valtion pakolaiskiintiön (850) puitteissa kuntiin ohjattavista pakolaisista. Haminan naapurikaupungit ovat tähän touhuun jo aiemmin lähteneet ja heillä on puitteet asioiden järjestämiseen. Haminan taloudellinen tilanne huomioonottaen pakolaisten vastaanotto olisi epäjohdonmukaista ja taloudellisesti kestämätöntä. Lisäksi riski sosiaalisista lieveilmiöistä on ilmeinen ja myöhemmin luvassa olisi lisää tulijoita perheenyhdistämisen kautta. Kotka on vuosittain ottanut vastaan noin 15 kiintiöpakolaista ja Kouvolassa ehdotettiin vuoden vaihteessa jopa 60 kiintiöpakolaisten vastaanottamista. Määrä laskettiin kuitenkin myöhemmin keväällä 30 tasolle.

Valtio maksaa kotoutumiskorvauksia kunnille kiintiöpakolaisista enintään 4 vuoden ajan. Tämän jälkeen kustannukset jäävät kunnalle. Kotouttamis- ja sote-palvelut ovat nykyisin Kymsote-kuntayhtymällä, joka käytännössä laskuttaisi palveluistaan Haminan kaupunkia valtion korvausten jälkeen jäsenosuuksien muodossa. Mielestämme kysymys on paitsi taloudellinen – myös periaatteellinen. Haminan kaupungin ei pidä olla millään tavalla tukemassa vahingollista politiikkaa – jota kiintiöpakolaisjärjestelmä eittämättä on. Oxfordin yliopiston professori Paul Collier laski jo kolme vuotta sitten, että yhden pakolaisten vastaanottamisella Eurooppaan autettaisiin 135 pakolaista lähtöalueella. Näin ollen järjestelmä ei ole kestävä, eikä Haminan tule tällaista tukea.

Haminan Perussuomalaiset ry. ja Haminan Perussuomalaisten istuva valtuustoryhmä yksimielisesti ja kaikilta osin tyrmää esitetyn aloitteen ja ilmoittaa jo tässä vaiheessa asettuvansa valtuustoaloitteen tavoitetta vastaan kaikissa sen käsittelyvaiheissa – niin nyt kuin ensi kevään kuntavaalien jälkeenkin.

Antti Pakkanen Vt. Puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu Haminan Perussuomalaiset ry.

Janne Nyholm Puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu Haminan perussuomalaisten valtuustoryhmä