Hamina on edelleen kansainvälinen kaupunki

Kaupunginvaltuutettu Vesa Koskiaho (kesk.) kritisoi lehdessä (25.1.) kovin sanoin Haminan kaupunginhallituksen tekemää päätöstä olla ottamatta kaupunkiin pakolaislapsia. Hänen pelkona on, että päätös tekee Haminasta ahdasmielisen ja sulkeutuneen kaupungin.

Ensinnäkin huomauttaisin valtuutettu Koskiaholle, että Haminan väestöstä ulkomaan kansalaisia on 3,7 prosenttia, joka on hyvin lähellä koko Suomen keskiarvoa (4,2 prosenttia). Haminassa asuu myös huomattava määrä Suomen kansalaisuuden saaneita ulkomaalaistaustaisia henkilöitä. Tämän lisäksi seudullamme työskentelee paljon ulkomaalaisia. Kun ottaa vielä huomioon Haminan sijainnin liki valtion rajalla sekä roolin suurena satamakaupunkina, niin pidän valtuutettu Koskiahon huolia sulkeutuneesta kaupungista perin kummallisina. Hamina on siis kansainvälinen kaupunki, ja tulee sitä olemaan jatkossakin.

Kaupunginhallitus on yksimielisessä päätöksessään huomioinut hyvin niitä haasteita, joita kaupungille pakolaisten vastaanottamisesta koituisi. Resurssien riittämättömyyden lisäksi Haminalla ei ole samanlaista kokemusta ja henkilökuntaa pakolaisten kotouttamisesta kuin mitä esimerkiksi Kotkalle on vuosien varrella kertynyt. Kun sote-uudistus uhkaa Haminan nykyistäkin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta, ei ole viisasta laittaa ylimääräisiä panoksia toimintaan jonka voi hoitaa jokin muu kunta. Heitteille oleskeluluvan saaneita ei siis jätetä, vaikka siihen viittaavia kommenttien perusteella osa tuntuukin niin luulevan.

Huomionarvoista on myöskin että mahdollisten perheenyhdistämisten kautta kaupunkimme olisi ollut velvollinen osallistumaan muiden perheenjäsenten kotouttamistoimenpiteisiin. Tämä olisi vaatinut vieläkin enemmin resursseja sekä myöskin rahallisia menoja.

Valtuutettu Koskiaho muistuttaa myös tulevista kuntavaaleista ja toivoo uusien päättäjien olevan inhimillisempiä. Inhimillisyys on toki hyve, mutta päätöksenteossa järkiperusteiden tulisi mennä tunneasioiden edelle. Kaupunginhallitus sitä nyt osoitti, pelkäämättä erimielisten vihapuheiden kohteeksi joutumista. Nostan heille hattua.

Janne Nyholm, kaupunginvaltuutettu (ps.), Hamina