Keskustan ja kokoomuksen johdossa ei haluttu maahanmuuton tiukennuksia

Virossa otettiin askel oikeaan suuntaan, kun parlamenttivaaleissa suurimman vaalivoiton sai kansallismielinen konservatiivipuolue EKRE nousten Riigikogun kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi. Monet mediat ovat uutisoineet Viron äärioikeistosta tai oikeistopopulisteista viitaten EKRE:en. Termit ovat harhaanjohtavia. Kansallismieliset puolueet ovat nousussa ympäri Eurooppaa. Tähän Markku Kumpunen pääkirjoituksessaan viitannee verratessaan Viron tilannetta Suomeen ja Ruotsiin (5.3. KySa). Kumpunen ennakoi oikein, että Viron uuden hallituksen tulee ottaa kansallismielisen puolueen kasvu huomioon politiikassaan.

Toivottavasti Virossa Reformipuolue todennäköisenä tulevana pääministeripuolueena ottaa huomioon ne syyt, miksi EKRE menestyi. Se eroaisi merkittävästi siitä, mitä Suomessa ja Ruotsissa on tehty. Ruotsissa Ruotsidemokraattien (SD) vaalimenestys sai Moderaatit ja SDP:n varpailleen viime syksynä. Vaalien alla puheet kovenivat ja epätoivoisesti koitettiin tuoda julki sanomaa, että maahanmuuttoa kiristetään, jottei SD vain saisi kovempaa kannatusta. Muodollisia kiristyksiä toki tehtiin, mutta todellisiin ongelmiin ei ole Ruotsissakaan puututtu.

Suomessa sama hätäännys on havaittavissa nyt ennen vaaleja, mutta on vaikea uskoa, että monikaan keskustan tai kokoomuksen johtava poliitikko on valmis maahanmuuttopolitiikan merkittäviin kiristystoimiin, jotka turvallisuuden takaamiseksi olisivat välttämättömiä. Saati sitten vihervasemmisto SDP:n johdolla, joka vaatii avoimia rajoja jo muutenkin.

Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) ja valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) teatteri Jussi Halla-ahon tullessa valituksi perussuomalaisten puheenjohtajaksi ja kaikki siitä seuranneet sinisten muodostamiset kertovat, ettei keskustan ja kokoomuksen johdossa haluttu toteuttaa edes hallitusohjelmaan kuuluneita maahanmuuton tiukennuksia.

Edustakuntavaaleista ei tule ilmastovaaleja, vaan maahanmuutto- ja turvallisuusvaalit. Jos mitään merkittäviä muutoksia maahanmuuttoon ei tehdä, tulee eduskuntavaaleista maahanmuuttovaaleja jatkossakin, kunnes suunta muuttuu ja kansa äänestää ainoan maahanmuuttokriittisen ja kansallismielisen puolueen, perussuomalaiset, pääministerivastuuseen, jolloin todellinen muutos voi alkaa.

Janne Nyholm, kaupunginvaltuutettu, eduskuntavaaliehdokas (ps.), Hamina

Antti Pakkanen, kaupunginvaltuutettu (ps.), Hamina